1

توجه : تمامی قیمت ها به روز میباشد 

برای پرداخت موفق vpn خود را حتما خاموش کنید

اگر به دلیل مشکلات اینترنت ثبت سفارش با اختلال همراه بود برای ثبت سفارش میتوانید

روی متن زیر ضربه بزنید و پیام ارسال کنید

(اینستاگرام sbcar.ir)   (سایر اپ ها 09377351037)

دلیل روشن نشدن ماشین و راهنمای کامل عیب یابی


چرا ماشین روشن نمیشه؟

(راهنمای جامع و تخصصی + روش‌های عیب‌یابی دقیق)

وقتی ماشین روشن نمیشه، می‌تونه یه کابوس واقعی باشه! اما نگران نباشید، من اینجا کامل‌ترین راهنمای ممکن رو براتون آماده کردم. این مطلب رو با دقت خوندن، تقریباً همون میشه که یه مکانیک حرفه‌ای کنارتون باشه!

1. مشکل از باتری (جزئیات فنی کامل)

باتری قلب تپنده سیستم الکتریکال ماشینه. بیایید عمیق‌تر بررسی کنیم:

• علائم خرابی پیشرفته:

– چراغ‌های داخلی به شدت کم نور میشن
– ساعت دیجیتال ماشین ریست میشه
– صدای بیپ بیپ دزدگیر ضعیف میشه
– در برخی مدل‌ها سیستم مرکزی قفل کار نمیکنه

• تشخیص حرفه‌ای:

– تست بار باتری: باید حداقل 9.6 ولت تحت بار 50 آمپری حفظ بشه
– تست شارژ مجدد: بعد از شارژ کامل، نباید بیشتر از 0.5 ولت در 24 ساعت افت کنه
– تست اسید سنج: دانسیته اسید تمام سلول‌ها باید بین 1.265-1.299 باشه

• نکات تخصصی:

– باتری‌های EFB vs AGM: روش شارژ متفاوتی دارن
– اثر دما: هر 10 درجه کاهش دما، 20% از ظرفیت باتری کم میکنه
– عمر مفید: در مناطق گرمسیر معمولاً 2 سال و در مناطق سردسیر 4 سال

2. استارت و دینام (بررسی مهندسی)

استارت:

• تست حرفه‌ای:
– کشیدن جریان: نباید بیشتر از 150 آمپر برای موتورهای 4 سیلندر باشه
– تست ولتاژ سیم‌کشی: افت ولتاژ مدار استارت نباید از 0.5 ولت بیشتر بشه
– بررسی بنریگ: باید حداقل 3000 دور در دقیقه ایجاد کنه

• علائم خرابی پیشرفته:
– صدای سایش دندانه‌ها هنگام استارت
– بوی سوختگی سیم پیچ
– گرم شدن بیش از حد بدنه

دینام:

• تست‌های تخصصی:
– تست دیود: نشتی دیودها نباید بیش از 0.5 آمپر باشه
– تست رگولاتور: باید بین 13.8-14.4 ولت در تمام دورها ثابت باشه
– تست آمپر خروجی: باید حداقل 65% از آمپر نامی رو تولید کنه

3. سیستم سوخت (تحلیل عمیق)

پمپ بنزین:

– فشار استاندارد: معمولاً بین 3-5 بار (بسته به مدل)
– تست جریان: حداقل 1 لیتر در دقیقه
– مقاومت سیم پیچ: معمولاً بین 2-5 اهم

• انژکتورها:

– تست اهمی: معمولاً 12-16 اهم برای انژکتورهای پورت
– پالس‌دهی: فرکانس کارکرد تا 80 هرتز
– پاشش: الگوی مخروطی باید کاملاً یکنواخت باشه

4. سیستم جرقه (آنالیز فنی)

• جدول مشخصات جرقه:

| پارامتر | مقدار استاندارد | حداقل قابل قبول |
|————-|————————-|—————————|
| ولتاژ جرقه | 15-25 کیلوولت | 12 کیلوولت |
| مدت جرقه | 1.5-2.5 میلی‌ثانیه | 1 میلی‌ثانیه |
| فاصله جرقه | 0.8-1.1 میلی‌متر | 0.6 میلی‌متر |

• تست کویل:

– مقاومت اولیه: 0.5-2 اهم
– مقاومت ثانویه: 6000-15000 اهم
– تست ایزولاسیون: حداقل 10 مگااهم

5. سنسورها (بررسی مهندسی)

• سنسور میل‌لنگ:

– مقاومت معمولی: 800-1200 اهم
– ولتاژ خروجی: حداقل 0.5 ولت در دور آرام
– فاصله هوایی: 0.5-1.5 میلی‌متر

• سنسور موقعیت دریچه گاز:

– خروجی TPS1: 0.5-4.5 ولت
– خروجی TPS2: معکوس TPS1
– شیب تغییرات: باید یکنواخت باشه

6. ECU (تشخیص پیشرفته)

• تست‌های تخصصی:
– منبع تغذیه: باید دقیقاً 5 ولت برای سنسورها باشه
– زمین‌های ECU: مقاومت باید کمتر از 0.1 اهم باشه
– تست CAN BUS: مقاومت پایانه‌ها باید 60 اهم باشه

• کدهای خطای متداول:
– P0606: پردازنده اصلی
– P0562: ولتاژ سیستم پایین
– P0601: حافظه داخلی

7. راهکارهای تعمیراتی پیشرفته

• روش‌های عیب‌یابی سیستماتیک:
1. بررسی DTCs (کدهای خطا)
2. مانیتورینگ پارامترهای لحظه‌ای
3. تست اجزای مرتبط
4. آنالیز شکل موج‌ها

• ابزارهای مورد نیاز:
– اسکوپ اتومبیل
– دیاگ پیشرفته
– فشارسنج سوخت
– تستر جرقه

8. نکات ایمنی مهم

• هنگام کار با سیستم برق:
– همیشه اول قطب منفی باتری رو جدا کنید
– از وسایل عایق شده استفاده کنید
– مدارهای SRS رو غیرفعال کنید

• هنگام کار با سیستم سوخت:
– فشار سیستم رو اول تخلیه کنید
– در محیط باز کار کنید
– کپسول آتش‌نشانی داشته باشید

9. جدول عیب‌یابی سریع علت روشن نشدن خودرو

| علائم | احتمال 1 | احتمال 2 | احتمال 3 |
| استارت میخوره، روشن نمیشه | سوخت | جرقه | تراکم |
| هیچ واکنشی نیست | باتری | استارت | فیوزها |
| روشن میشه و خاموش میشه | سنسورها | دزدگیر | ECU |

10. جدیدترین تکنولوژی‌های تشخیص

• سیستم‌های دیاگ پیشرفته:
– دیاگ بی‌سیم OBD3
– آنالیزگر شکل موج چند کاناله
– اسکنرهای حرفه‌ای برند Autel

• روش‌های مدرن:
– آنالیز ارتعاشات استارت
– ترموگرافی اجزا
– آنالیز صوت دیجیتال

 

نتیجه‌گیری نهایی:

این راهنمای جامع تمام جنبه‌های ممکن برای مشکل روشن نشدن ماشین رو پوشش میده. یادتون باشه:

1.همیشه از ساده‌ترین احتمال شروع کنید
2. تست‌ها رو سیستماتیک انجام بدید
3. از ابزار مناسب استفاده کنید
4. اگه تخصص کافی ندارید، به مکانیک مراجعه کنید

amir_pkt وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *